mandag 24. september 2007

Problemstilling

I fjor startet Merete og jeg opp med digital kompetanse på HIAK. I den forbindelse satte vi fokus på demokratiske prosesser og medbestemmelse i "klasserommet" . Vi vil gjerne fortsette å utvikle disse begrepene sammen med elevene også dette skoleåret. Vår problemstilling vil derfor være i retning av:

Hvordan skape demokratisk bevissthet hos elevene?

11 kommentarer:

Rune sa...

Noen tanker omkring vår problemstilling:

Eleven i sentrum

Demokratiske prosesser:
- Hva er demokrati?
- Begrepsforståelse. Dette ordene har vi tatt opp:
- Medbestemmelse

Disse begrepene har skal vi ta opp:
- Ansvar
- Lover og regler
- Valg, det å velge
- Normer
- Fellesskap

Dette vil da bli en samarbeid mellom Merete og Rune.

Lagt inn av: Rune

Mustafa Trond sa...

Forskningsbaserte analyser av elevundersøkelsen har vist at medvirkning er den faktoren som har størst betydning for elevenes læringsutbytte og som en lærer og skole kan gjøre noe med.

Ordlyden i problemstillingen forteller meg at noen andre enn eleven skal skape bevissthet hos eleven. Demokratisk bevissthet forutsetter i min forståelse et aktivt deltagende subjekt.

Og så...

Hvordan er elevene involvert i bevisstgjøringen?

Hvordan er lærerne, skoleledelsen og kommunen forberedt på konsekvensene av demokratisk bevisste og aktivt deltagende og medvirkende elever?

Aktive, kritiske og bevisste elever er også krevende elever.

Anonym sa...

Engasjere dem til ting!!!!

Anonym sa...

syntes kanskje at lærerene bare snakker om det, men lar oss ikke bestemme så mye, holder heller ikke det de lover.
Syntes det kanskje det er litt feil å kalle dette på skolen demokrati

Anonym sa...

Det er noen ganger vi får bestemme litt i klasserommet, men det er vel som regel lærerne som bestemmer.

Anonym sa...

medbestemmelse virker det ikke som hjelper så mye. siden vi får nesten aldri være med å bestemme

Anonym sa...

Det som er vanskelig er vel at elevene ikke vet hvordan de skal gripe an oppgaven hvis de får lov til å bestemme noe, enkelte synes det letteste er å få ting klart. Så det viktigste er å få de til å engasjere seg, hvordan man skal få til det derimot er vel 100 000 kroners spørsmålet..man kan jo dele klassen i grupper hvor de planlegger/kommer med ønsker om hvordan undervisningen skal foregå, hvilke vurderingsmetoder de vil ha etc. Enkelte elver kan også få oppgaven å holde en time selv, hvis man tror de kan takle det. Det som er vanskelig for oss lærere er vel det "å slippe taket", det er en omstillingsprosess å la eleven få styre mer selv, man er vel litt redd for at de ikke "gjør noe". Så lærerne bør vel bli flinkere til å gi elevene mer ansvar, mens elevene bør vise at de kan ta ansvar.

Rune sa...

Jeg tror det er viktig at vi har troa på elevene. Si det og ikke minst mene det ovenfor elevene slik at de hører det. Elevene må få ansvar og de må se at de har ansvar. Det som gjøres på skolen må ha mening og engasjere, det mener jeg er en stor utfordring.

Det er en læringsprosess tenker jeg, det at elevene skal ta ansvar for seg og sitt. Elevene har lite erfaringen med å se hvordan de skal gripe an oppgaver på egen hånd. Har de denne erfaringen er det muligens på grunn av at de selv har valgt oppgaven. Altså et indre ønske om å gjøre noe. Fram til nå har elevene i skolen fått servert det de skal gjøre. De har i all for liten grad fått være med på å bestemme. Stikkordet her er medbestemmelse. Flere kan sikkert mene at elever i dag gir lite av seg selv. Har vi latt elevene fått lov til å gi av seg selv da? Har vi gitt elevene den muligheten?

Jeg er selv lærer og jeg drister meg til å si at det i skolen finnes mange mammaer. Med det mener jeg at vi gir elevene for kort tid til å tenke selv. Derfor kommer mammaene og rydder opp og viser vei. Det er noe alle elever veit, at hvis de venter lenge nok kommer mamma og rydder opp for dem. Derfor la elevene ta ”kosten” i egen hånd for å gjøre oppryddingsarbeidet. I tillegg må kanskje lærere se på sin egen praksis og endre den…..tørre å slippe taket.

Arnfinn tlf:47233568 akos@altiboxmail.no sa...

Det er så bra at noe tør å ta det skrittet ang. medbestemmelse så åpent som du og Merethe gjør. Har sett mange eksempler hvor læreren vil være i sentrum, ihvertfall ikke eleven, han/hun er der for oss og ikke vi for dem, det er skremmende.Må legge til at heldigvis ser jeg noe annet på vår skole, men ingensetter det i system slik dere gjør. Hva sier elevene selv, føler de seg modne nok til en slik prosses, eller må det styres mye av dere og en del av medbestemmelsen forsvinner?

JuS sa...

Demokratisk bevisthet!
Da er jo verktøyt som Wiki og blogg yppelige verktøy der elevene kan være med på å skape og ødelegge. Det å få elevene engasjert kan jo også by på utfordring. Men medbestemmelse og det å få et eierforhold virker jo positivt.
Ju

Anonym sa...

Så flotte kommentarer i fra elevene, de sier noe om at elevene ikke oppfatter at det egentlig skjer så mye medbestemmelse og dermed læring. Besvisstgjøring og tørre "slippe taket" blir essensielt. Jeg tenker at det vil være lurt å involvere elevene på alle plan: Lage læringsmål, velge arbeidsmetoder og vurderingsform. Samtidig er det viktig å ikke vente mirakler over natten, det vil ta tid å få til denne endringsprosessen, både for store og små, men du og dere virker å ta et stort steg i en spennende retning! Gleder meg til å dele erfaringer!