Målet mitt for denne videreutdanninga er ”Hvordan og på hvilke måte kan jeg endre min praksis?” for å kunne finne en løsning på min problemstilling ”Hvordan skape demokratisk bevissthet hos eleven?” Hvordan skal jeg få til det? Jeg mener bestemt at jeg må starte med meg selv å den måten jeg undervise på. Det er nytt for både meg og ikke minst elevene. Gjennom utdanninga vil jeg få mange impulser og ting vil endre seg. Det som er sikkert er at elevene vil være med på å bestemme og påvirke sin egen skolehverdag. På den måten blir den meningsfull og den engasjerer. Noe som gjør at elevene vil få et eierforhold til sin egen læringsprosses.
For å få til dette arbeidet er det avgjørende å ha gode hjelpere. Jeg kan blant annet nevne elever og kollegaer. Medstudenter er også en brikke. Vi har dannet en studiegruppe som blant annet har laget regler for samarbeid, gitt tilbakemeldinger, fått tilbakemelding. Med andre ord har vi et tett samarbeid der vi lærer sammen og vi vil utviklet oss i relasjon med hverandre. Det er helt avgjørende for å kunne oppnå målene i følge fagplanen for studiet. Denne prosessen har gitt meg mange tanker som jeg har valgt å presentere i et tankekart. Tankekartet er bare så vidt påbegynt, og den vil utvikle seg å bli større i takt med studiets framgang. Eller sagt med andre ord den vil utvikle seg som universet, den vil ekspandere.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Og nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på hva du kan visereføre i en eller annen form fra videreutdanningen til skolestua?
Legg inn en kommentar