I følge kunnskapsløftet, under prinsipper for opplæringa, står det at skolen skal legge til rette for elevmedvirkning. I de forbindelse har jeg stilt et utvalg av elever på Råholt ungdomsskole noen spørsmål. Her fikk de spørsmål om elevmedvirkning og hva slags forventninger de har til dette videre i deres skolegang. Ut fra opplysningene elevene har kommet med, ser jeg at de vil være med på å påvirke i sin egen skolehverdag. Flere har klare meninger om hva de kan være med på å bestemme. I den forbindelse stiller jeg meg noen spørsmål:
Hva tenker skoleledere, og de som jobber i skolen, om dette arbeidet?
I hvilken grad blir elevmedvirkning satt på dagsorden på den enkelte skole?
Vil det få noen konsekvenser for hvordan undervisningen blir lagt opp?
Hva slags forventinger har skolen til dette arbeidet?
Hva tror skolen at elevene forventer seg?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Det å Være tilstede for eleven viktig. Det å blir sett og hørt.
Og så la eleven får føle at det jeg sier og mener vikelig betyr noe.
JA. jeg tror at elevene ør får påvikre undervisningen ikke kuppe slik at det bare blir tull og tøys men deter jo påvist at når en får et eierforhold til noe så vekkes interessen og motivasjonen.
-JuS-
Skolens største utfordring handler om økt motivasjon hos elevene. Motivasjon utvikles gjennom involvering og deltakelse, ansvar og tillit, d.v.s. medbestemmelse. Medbestemmelse fører til endret rolle for læreren - og for skolen som organisasjon.
Det var spennende å lese om elevenes syn på medvirkning, samtidig som det er skremmende å lese at enkelte elever ikke opplever at de har noe å si.
I virksomhetsplanen er elevmedvirkning tatt inn i pkt.1 "Skolen som lærende organisasjon". Det betyr at vi har forpliktet oss til å ha en dialog med elevene i f.h.t. eget læringsarbeide. I praksis tror jeg ikke dette alltid skjer. Skolekulturen har tradisjonelt handlet om "læregutt-mester-tenkning" og dette henger vi fortsatt igjen i. Elevene uttaler seg om medbestemmelse i f.h.t. arbeidsplan og kantine, ingen sier at "vi vil bestemme over hvordan vi vi lære" - men det kommer. Jeg tror at vi i større grad må organisere undervisningen slik at elevene kan velge mellom ulike arbeidsmåter i ulike rom (forelesning, kurs, individuelt arbeid med veiledning, arbeid i grupper - metodeshopping).
Større fokus på elevmedvirkning og reell medbestemmelse vil imidlertid sprenge grensene for dagens organisering og gi oss nye utfordringer bl.a. i f.h.t. inndeling av dage, skoledagens lengde og samarbeid/planlegging.
Jeg tenker medvirkning er viktig, men man bør ha et kritisk syn på hvordan man gjennomfører dette. Det er ikke alle elever som føler seg komfortable med å gjøre egne valg. Her blir det da viktig å veilede disse elevene slik at de utvikler seg til å se mulighetene i det å medbestemme.
Ja, sannsynligvis sa det er
Legg inn en kommentar