søndag 28. oktober 2007

Hvem legger tilrette for utvikling?

Ut fra mine erfaringer og forståelser er det jeg som legger til rette for utvikling, mens det er elevene som bidrar til utvikling gjennom sine forståelser, tanker, meninger og erfaringer. Men, jeg blir jo også påvirket av elevenes tanker og meninger. Noe som gjør at de også legger tilrette for utvikling. Videre tenker jeg at vi (elever og lærere) skaper noe sammen. Alle bidrar, og sagt med andre ord så utvikler vi (elever og lærere) oss sammen med hverandre. Slik jeg ser det er det viktig å lytte og ha en felles forståelse på hva det er vi vil og hvor vi vil. Det handler om å jobbe i team. For meg er det en annen måte å jobbe på, og jeg vil tro at det også er det for elevene.

Ut fra meldingene fra elevene og det de har skrevet på wiki`n, føler elevene seg klare og de vil være med på å bestemme i sin hverdag. Og ja, jeg har opplevd og erfart litt at det er krevende å ha slike elever. Er det slik vi ønsker et det skal være?

3 kommentarer:

Runar Oudmayer sa...

Utfra kommentarene både i bloggen og på wiki ser det ut for meg som om elevene er på vei mot noe.

Klart at det vil være krevende i en startfase, alle skal lære seg reglene og alle skal finne sin form.

Et demokrati innebærer også regler for den demokratiske prosessen. Da kan man ikke bare forvente at læreren skal komme med løsninger. Man må også være beredt til å komme med forslag til løsninger selv.

Blir interessant å følge denne prosessen videre.

Arnfinn tlf:47233568 akos@altiboxmail.no sa...

Kanskje litt flåsete skrevet av meg Rune, men les du innlegget til Egil Ramdahl på eb lørdag, han argumenterer mot det meste av det du argumenterer for, litt artig å få den vinklingen, men jeg er ikke enig med ham

Anonym sa...

Flotte tanker rundt team vs gruppearbeid. Klart vi vil ha elever som VIL noe! Endelig!!!